Dutch Startup Association
The Startup Sh!t Show
The EU Politics Roundup PT3: Robbert van Eerd (CDA)
-44:58

The EU Politics Roundup PT3: Robbert van Eerd (CDA)

“Zelfvoorziening is de sleutel tot een stabiel Europa”

Het aftellen tot de Europese verkiezingen (6-9 juni 2024) is begonnen. Als Dutch Startup Association (dSa) doen we dat met een serie interviews met politici die op de nominatie staan om in het Europarlement gekozen of herkozen te worden. In onze podcast 'The Startup Sh!t Show' praat dSa-voorzitter Lucien Burm met politici over de brede waaier aan onderwerpen die de komende jaren invloed zullen hebben op technologie, innovatie, regelgeving, groei en vooruitgang voor het Nederlandse startup-ecosysteem. Burm geeft in de derde aflevering ruim baan aan Robbert van Eerd, kandidaat Europarlementariër voor het CDA.

Robbert van Eerd (CDA): “Zelfvoorziening is de sleutel tot een stabiel Europa”

In de aanloop naar de Europese verkiezingen spreekt de Dutch Startup Association (dSa) politici die op de nominatie staan om Europa (weer) in te gaan aan op hun visie op startups. Wat moet er beter? Wat moet er anders?

In gesprek met dSa-voorzitter Lucien Burm vertelt Robbert van Eerd (kandidaat CDA-Europarlementariër) dat hij gevormd is door zijn achtergrond als lid van een Brabantse ondernemersfamilie en door de jaren die hij in Parijs doorbracht. Van Eerd benadrukt de noodzaak voor Europa om minder afhankelijk te worden van externe partijen en meer in te zetten op zelfvoorziening en strategische sectoren. Volgens hem is dit essentieel voor de toekomst van de Europese arbeidsmarkt en economische stabiliteit.

Enkele kenmerkende quotes:

• Over de uitdagingen van Europa: “De economie van Europa heeft het echt moeilijk, zeker met de oorlog aan de grens.”

• Over strategische keuzes: “Wij moeten zorgen dat wij onze eigen broek ophouden en dat er banen in Europa behouden blijven.”

• Over de samenwerking binnen Europa: “We moeten in Nederland ook realistisch zijn dat we met 18 miljoen man niet alles kunnen.”

• Over start-ups en talent: “Vrij verkeer van personen en kapitaal is essentieel voor de groei van start-ups binnen Europa.”

• Over de patentbescherming: “In Europa kan je geld verdienen met eigen onderzoek door patenten aan te vragen, wat ons onderscheidt van een land als China.”

Discussion about this podcast

Dutch Startup Association
The Startup Sh!t Show
De geregeld ontregelende podcast van de Dutch Startup Association die rauw en geraffineerd door de startup sh!t heen prikt.